Underholdning

Resen hyldet i dyrekortsgate: Forældre skal tage sig sammen

Morten Resen var vred. Rigtig vred.

Årsagen var dyrekort. De dyrekort, der i de seneste dage har fyldt en stor del af mediebilledet.

I torsdagens udgave af Go Morgen Danmark blev Morten Resen så frustreret over en gruppe af forældre, der havde klaget til ombudsmanden, fordi de blandt andet mente, at Dansk Supermarked førte aggressiv markedsføring. Det fik Morten Resen til at slå sine stikordskort hårdt i bordet:

- For det første er kortene gratis, man kan lade være med at modtage dem - eller vælge at handle i Fakta eller et andet sted. For det andet, så kan man jo sige til sine børn, at man ikke altid kan få, hvad man vil have med det samme. Sådan er det jo at samle på noget, lød det fra Go' morgen-værten.

Fredag fik et par af de vrede forældre så mulighed for at give Morten Resen svar på tiltale og uddybe deres frustration over dyrekortene i Go' morgen Danmark.

En diskussion, som dog ifølge TV 2’s Facebook-brugere klart blev vundet af Morten Resen.

Linda Christensen mener blandet andet, at børnene har godt af ikke at få alt, hvad de vil have:

- Da super god læring at børnene ikke kan få alt hvad de peger på... Problemet er at "legen" for forældre og tilsyneladende pædagoger!! Eller i al fald pædagog!! har taget overhånd på børnenes vegne, skriver hun som mange andre på Facebook.

Andre får minder fra barndommen, når de heller ikke kunne få alle kortene, som de samlede på.

- Jeg fik heller ikke samlet alle "Richs" billederne den gang i 50'erne, mine album er kun halvt fyldte, skriver Hanne Vivi Harder Schiønnemann på TV 2 Nyhedernes Facebook-side.

Hvad synes du? Hvem holder du med i debatten om de famøse dyrekort? Deltag i debatten herunder:

Klagen til forbrugerombudsmanden

Joan Vedel Andersens klage til forbrugerombudsmanden indeholder følgende klagepunkter:

1. Det virker som aggressiv markedsføring af sælge bøger til børn både ved direkte opfordring, som det fremgår af overstående kampagnetekststykke. Dette lægger et pres på forældre til at købe bogen.

2. Yderligere gives målgruppen (børn) i samme tekst men også generelt i kampagnen indtryk af, at de faktisk kan samle 140 kort. Eftersom oplaget af specialkort meget begrænset, virker det vildledende at lade børnene tro, at de realitisk set kan samle kortene og dermed have glæde af de 140 forskellige kort.

3. Eftersom specialkortene er produceret i begrænset omfang, lægger det et pres på forældre til at købe flere varer end beregnet for at opnå målet om at få samlebogen fyldt.

4. I reklameblade såvel som i butikkerne reklameres for at køb af bestemte varer udløser en ekstra pakke dyrekort. Eftersom børn allerede i indskolingen kan læse lette ord som "køb", betyder dette at børnene kan ledes til at lægge et pres på forældrene til at købe disse specifikke kampagnevarer, for dermed at opnå de eftertragtede kort.