Her er verdens - måske - bedste reklamer: Her snyder de både dig - og Facebook

Velgørenhed og formål er de store temaer ved Cannes Lions, også kendt som VM for reklamer, hvor årets bedste kampagner hyldes.

Cannes er mest kendt for sin årlige filmfestival, hvor store stjerner bader sig i blitzlyset, bryder ud i tårer over vundne priser og fester til den lyse morgen.

Årets udgave sluttede for en måned siden, men nu er den røde løber nok engang rullet ud i byen på den franske riviera. Denne gang er det reklamebranchen, som hylder sig selv og hinanden ved den store festival, Cannes Lions, hvor der kæmpes om løver i stedet for gyldne palmer.

Sådan fungerer Cannes Lions

- Cannes Lions er kendt som VM i reklame eller reklamebranchens filmfestival

- Der uddelels løver (navnet for Cannes Lions priser) i 24 kategorier indenfor reklame, og i alt er 37.400 kampagner blev indsendt.

- Den mest fornemme pris er Grand Prix-priserne, men ud over det uddelser der både guld, sølv og bronze-løver til de bedste kampagner.

- Indfor hver kategori er det en jury som uddeler de forskellige priser.

- Mere end 13.500 personer fra 90 lande deltager i festivallen.

En lang række af verdens førende reklamebureauer er repræsenteret, og de bliver suppleret af de helt store internationale medievirksomheder som Facebook og Youtube. Formålet er simpelt. Det handler om at hylde dem, som har lavet de bedste reklamekampagner det seneste år.

McWhopper – den velgørende burger

Den danske reklamemand og direktør for virksomheden, Be On, Jacob Stigler, er i år udvalgt til at være en del af juryen på festivallen, og han har været med til at bedømme tusindevis af årets store reklamekampanger. Han fortæller TV 2s udsendte om nogle af de helt store vindere et år, hvor især én kampagne har skilt sig ud.

Den amerikanske burgerkæde, Burger King, har formået at skabe omtale og samtidig drille konkurrenten, McDonalds, da de på den internationale fredsdag spurgte, om de to fastfoodgiganter ikke skulle slutte fred en enkelt dag og lave en burger sammen, en såkaldt McWhopper. Overskuddet ville de så donere til velgørende formål. McDonalds ville ikke lege med, men det ville forbrugerne derimod, som man kan se i videoen herunder.

- Det er en kampagne som formår at tale med sine forbrugere og ikke kun til dem, fortæller Jacob Stigler, om kampagnen, der gik viralt og fik masser af mennesker til at indsende deres egne bud på en McWhopper. Kampagnen er hidtil en af de mest prisbelønnede ved festivallen, og den har blandt andet vundet en grand prix-løve, som er den mest prestigefyldte slags på festivallen.

Børn sætter fokus på ligestilling

I en noget anden genre finder man en kampagne fra den New Zealandske Bank, ANZ, der sætter fokus på ligestilling ved en anderledes kampagne. Banken fik en række piger og drenge til at lave de samme opgaver, men da de bagefter skal have lommepenge, får drengene en del flere penge end pigerne. En situation som børnene ikke forstår og gerne vil ændre.

- Det synes jeg er et rigtigt godt eksempel på, at man kan lave et produkt, som bliver til en samtale, uden at man bare sætter et godgørende mærkat på sit produkt, uden at det har et reelt tilhørsforhold, lyder vurderingen fra Jacob Stigler.

Droppede Black Friday og vandt forbrugernes hjerter

Fænomenet ’Black Friday’ har de seneste år gjort sit indtog i Danmark. Her kan man én fredag om året købe produkter med store besparelser. I USA er dagen endnu mere vanvittig, kunderne overnatter i lange køer, og butikkerne gør alt for at vinde kundernes gunst. Det besluttede fritidskæden, REI, sig for at gøre op med. Den besluttede sig i stedet for at lukke butikkerne, give personalet fri, og opfordrede i stedet dem og kunderne til at tage ud i naturen og møde hinanden.

- Der er rigtigt mange der gerne vil lave reklamer, som alle snakker om, men det er meget få, der formår at lave nogle reklamer, som folk vil snakke om over tid. Det her er et rigtigt godt eksempel på netop det. Det her er blevet en bevægelse i USA, og jeg tror, at der er rigtigt mange annoncører, der sidder og sveder nu, for de ved ikke hvordan de skal forholde sig til den her anti-kapitalistiske reaktion, fortæller Jacob Stigler til TV2.dk, om kampagnen, som også har vundet en af de eftertragtede Grand Prix-priser.

Mandebryster snyder Facebook

Hvad gør man, hvis man gerne vil vise kvinder, hvordan de tjekker sig selv for brystkræft, når hverken Facebook eller Instagram tillader nøgne bryster? Man får en mand med store mandebryster til at vise det i stedet. Et reklamebureau hjalp den argentinske organisation, Macma, med en kampagne, der kunne ses på alle sociale medier, og snart fulgte hele verden med og lavede lignende videoer.

Kampagnen har vundet en grand prix-pris samt flere guld løver, og er blandt de mest succesfulde.

Den mest fair nat

Et argentinsk ølbrand fik i samarbejde med et reklamebureau en idé om at lave en perfekt aften for mænd med helt almindeligt udseende. Det gjorde de ved at lave en falsk casting for alle modeller og andre pæne mænd i og omkring byen, Mendoza. Castingen trak ud hele natten, og det betød så, at de mere almindelige fyre mulighed kunne få en rigtig god aften i byen uden at skulle konkurrere om pigernes gunst med modellerne. Over 370 mænd med model-potentiale var mødt op til casting, og imens var der altså store fester rundt om i byen, hvor de mere almindelige fyre kunne have en meget fair aften.

- Det er en fantasktisk måde at koble det, som ølbrands gerne vil. Situationer hvor folk har det sjovt og nyder det, samt en indsigt som i hvert fald 99% af den mandlige befolkning kan nikke genkendende til, og som resten af befolkningen ikke kan lade være med andet end at trække på smilebåndet over. Et fantastisk projekt, som jeg synes er underholdende, fortæller Jacob Stigler.

Det danske bureau, Uncle Grey, er hidtil det eneste rent danske bureau som har vundet priser på årets Cannes Lions. De har indtil videre vundet bronze løver med to forskellige kampagner. Andre danske virksomheder har været med til at hjælpe udenlandske bureauer med store kampagner som har vundet mere.