Går verden rundt: Tricket der får dig til at falde i dyb søvn på et øjeblik

Mange af os har svært ved at falde i søvn eller vågner i løbet af natten.

Mange af os har svært ved at falde i søvn eller vågner i løbet af natten. Men hvis du inden sengetid trækker vejret efter en bestemt metode, så falder du hurtigere i søvn - og endda i en dyb en af slagen.

Metoden du skal bruge kaldes 4-7-8 metoden og er udviklet af Dr. Andrew Weil, der kalder den naturlig afstresning for nervesystemet. Metoden relaterer sig til meditation og er særligt god at praktisere på dage, hvor du føler dig stresset. Hans metode har via alverdens medier spredt sig som en steppebrand på nettet og ikke mindst de sociale medier.

Udover at følge metoden inden, du skal i seng, kan du også bruge den i andre pressede situationer, som hvis du eksempelvis er på vej ud i et skænderi med kæresten eller er sliksulten.

Sådan gør du:

  1. Placer det yderste af tungen mod højderyggen af ganen lige bag ved fortænderne, og hold den der under hele øvelsen.
  2. Udånd gennem hele munden og lav en "whoosh"-lignende lyd.
  3. Luk munden og indånd hurtigt gennem næsen, mens du i hovedet tæller til fire.
  4. Hold dit åndedræt og tæl til syv.
  5. Udånd helt gennem munden, mens du laver en "whoosh"-lyd og samtidigt tæller til otte.
  6. Det hele skal foregå i et åndedræt. Indånd igen og gentag tre gange mere.

I videoen øverst oppe kan du se Dr. Andrew Weil vise 4-7-8 metoden.