Kylie Jenner er verdens yngste dollar-milliardær - sådan er hun blevet så rig

Den 21-årige kvinde har skabt en business- og marketingsmodel, der har givet hendes formue luft under vingerne i rekordfart.

Som tiårig var hun reality-stjerne, som 18-årig startede hun sit eget firma, og nu - som 21-årig - kan Kylie Jenner kalde sig den yngste dollar-milliardær, der selv har skabt sin formue.

Det er et rart skulderklap

Kylie Jenner om titlen som verdens yngste selvgjorte dollar-milliardær

Med sit kosmetik-firma Kylie Cosmetics har den unge kvinde opnået sin nyeste merit, som svarer til en værdi på 6,6 milliarder danske kroner.

Det viser det amerikanske erhvervsmagasin Forbes' nyeste opgørelse over verdens rigeste personer, som blev udgivet tirsdag.

At Kylie Jenner ville ende på den eftertragtede liste, lå i kortene. Allerede sidste år spåede magasinet, at hun ville nå milliarden i 2019. Men spørgsmålet er, hvordan en ung kvinde som hende opnår så stor en formue.

Svaret ligger i Kylie Jenners forretningsevner, hendes flair for sociale medier og måske også i hendes familie, som tæller realitystjernen Kim Kardashian og modellen Kendall Jenner.

Startede fra scratch

Med den nye titel overgår Kylie Jenner Facebook-stifteren Mark Zuckerberg, som tidligere var den yngste "selvgjorte" dollar-milliardær i verden. Han fik titlen som 23-årig universitetsstuderende.

- Jeg regnede ikke med noget, siger Kylie Jenner til Forbes i forbindelse med sin nye rangering.

- Men det føles rigtig godt med anerkendelsen. Det er et rart skulderklap.

Kylie Jenner betegnes som selvgjort, fordi hun ikke har arvet penge af sin familie, men tjent dem gennem sin virksomhed, som hun grundlagde i 2015, da hun var 18 år.

Hun beskriver selv Kylie Cosmetics som et projekt "fra hjertet", men hun havde ikke drømt om, at det ville blive en økonomisk succes.

På bare tre år er værdien steget til 900 millioner dollar, hvilket altså udgør størstedelen af hendes samlede formue.

Sådan begyndte det dog langt fra.

Ifølge Kylie Jenner skød hun selv de første 250.000 dollar ind i virksomheden - penge, som hun havde tjent gennem modeljob.

En familie af kendisser

Da Kylie Cosmetics så dagens lys, boede Kylie Jenner stadig hjemme hos sin mor i Californien. Men siden hun var 15 år, har hun selv betalt for sit forbrug og været økonomisk uafhængig af sine forældre, fortalte hun i et interview til People Magazine sidste år.

- Mine forældre fortalte mig, at jeg var nødt til at tjene mine egne penge, at det var tid til at lære at spare og bruge mine egne penge og den slags, lød det fra hende.

At en kosmetikvirksomhed som Kylie Cosmetics kan stige så meget i værdi på bare tre år, kræver hårdt arbejde, men det kræver i den grad også eksponering, lyder det fra Nathalie Larsen, som er social medie-specialist hos Lead Agency.

- Det er jo ingen hemmelighed, at hun har en massiv markedsføringskanal i kraft af sit navn, siger hun til TV 2.

Det er nemlig her, at Kylie Jenners familie kommer ind i billedet.

Kylie Jenner er født ind i en familie, som siden 90'erne er vokset til at blive et af USA's stærkeste personlige brands. Hun er den yngste i en ekstremt eksponeret søskendeflok, som tæller realitystjernerne Kim, Khloe, Kourtney, Rob Kardashian og modellen Kendall Jenner.

Hun er hele tiden top of mind hos sine følgere og kunder

Nathalie Larsen, social medie-specialist hos Lead Agency

Hendes mor er selv forretningskvinde - dog en lidt atypisk en af slagsen. Kris Jenner er nemlig manager for alle sine børn og har dermed en finger med i spillet i det meste - også i Kylie Cosmetics. Herfra får hun ti procent af indtægterne for sine råd til marketing.

Kylie Jenners far er den tidligere OL-atlet, som nu er sprunget ud som transkønnet, Caitlyn Jenner.

Et geni på sociale medie

Kylie Jenner har været kendt i offentligheden, siden tv-serien 'Keeping Up With the Kardashians' begyndte at følge familien allerede i 2007.

- Jeg havde sådan en enorm platform, og jeg havde så mange mennesker, der fulgte mig, sagde Kylie Jenner sidste år til Forbes om sin families kendisstatus, hvorefter hun slog fast, at hun alligevel opfatter sig selv som 100 procent "selvgjort".

Allerede i 2015 havde Kylie Jenner omkring 40 millioner følgere på Instagram. Et imponerende tal, især udgjort af unge kvinder. De sociale medier er da også blevet et direkte bindeled mellem hende og hendes fans og kunder.

Tallet er siden steget til mere end 128 millioner følgere, og hun havde indtil for nyligt også det mest likede billede på det sociale medie.

Den platform, som Kylie Jenner havde, inden hun lancerede sit skønhedsunivers, har hun altså formået at bruge - endda på meget intelligent vis, vurderer Nathalie Larsen.

- Hun er enormt åben, og man kommer ind bag kulisserne i hendes forretning, udviklingen af produkter og beslutningerne, hun tager, siger hun.

Og det sælger i sidste ende makeup.

Forstår at skabe hype

Hver gang Kylie Jenner lancerer nye makeup-produkter, sker det på hendes Instagram og Snapchat.

Den strategi er ekstremt effektiv og er altså en af grundene til, at Kylie Jenner får skabt en hype omkring sine produkter, ligesom at hun hele tiden gør sig selv aktuel, siger Nathalie Larsen.

- Hun er hele tiden top of mind hos sine følgere og kunder, siger hun.

Kylie Jenner og hendes kæreste, rapperen Travis Scott, blev i 2018 forældre til datteren Stormi. Her ses parret til Grammy-uddelingen 2019.
Kylie Jenner og hendes kæreste, rapperen Travis Scott, blev i 2018 forældre til datteren Stormi. Her ses parret til Grammy-uddelingen 2019. Foto: Valerie Macon / Ritzau Scanpix

På den måde har medier og fans været med hende under hele hendes forretningseventyr, som startede på nettet. I slutningen af 2018 rykkede forretningen også ud i de fysiske butikker, da hun lavede en aftale med den amerikanske kosmetikkæde Ulta. Den aftale har indtil videre skabt omsætning for mere end 50 millioner dollar.

De sociale medier er dog stadig Kylie Jenners vigtigste kanal til kunderne, fordi hun skaber et netværk af ambassadører, som deler og skriver om hendes såkaldte lip kits med læbestift og lipliner, hendes nye setting powders og andre makeup-produkter.

En eksklusiv forretning

På tværs af sine sociale medier har Kylie Jenner i dag mere end 175 millioner følgere, hvilket gør hende til en af de mest fulgte stjerner i verden.

Udover sin marketingstrategi har det også været en fordel for Kylie Jenner, at hun har valgt at holde sit firma for sig selv. Hun har altså ingen investorer, der tager en del af overskuddet.

Det valg har nu givet hende førstepladsen på den eftertragtede Forbes-liste.

Lige nu er Kylie Jenner nummer 2057 på den samlede liste over verdens rigeste, så der er endnu langt op til den allermest velhavende, nemlig Amazon-stifter Jeff Bezos, som Forbes regner for at være god for 131 milliarder dollars.