Sangstjerner skal betale 32 millioner kroner for at kopiere Marvin Gaye

16x9
De to dømte musikere på scenen sammen. Foto: Larry Busacca / Scanpix Denmark

En mangeårig sag om musikrettigheder har nået sin ende.

De to sangere Pharrell Williams og Robin Thicke er blevet beordret til at betale i alt 33 millioner kroner til familien til den afdøde sanger Marvin Gaye efter en længerevarende retssag om plagiering.

Det skriver blandt andet CNN og The Guardian.

Afgørelsen er slutningen på en juridisk kamp, der startede i 2013, hvor Williams og Thicke udgav kæmpehittet 'Blurred Lines'.

Sangen gik ind som nummer ét på hitlisterne i USA og Storbritannien og blev Robin Thickes største hit til dato, hvilket i sidste ende genererede tæt på 110 millioner kroner i omsætning.

Familien til Marvin Gaye hævdede dog, at 'Blurred Lines' kopierede Gayes sang 'Got to Give It Up' fra 1977. Den beskyldning fik Williams og Thicke til at sagsøge familien for at få bekræftet, at deres sang ikke var en kopi.

Arvingerne svarede igen ved at lave deres eget søgsmål mod de to sangere for at håndhæve deres ret til at bestemme, hvordan Marvin Gayes musik skal bruges, hvilket de i 2015 fik medhold i.

Williams og Thicke appellerede afgørelsen, men en californisk domstol fastholdt dommen i marts i år, hvilket nu er mundet ud i et krav på 33 millioner kroner for brud på ophavretten.

Gaye var inspirationskilde

De to sangere skal i fællesskab betale knap 18,5 millioner kroner. Derudover skal Robin Thicke betale yderligere 11,2 millioner kroner og Pharrel Williams yderligere næsten 2,5 millioner kroner.

Samtidig vil 50 procent af al fremtidige indtjening fra sangen også blive udbetalt til Marvin Gayes familie.

Ifølge The Guardian har Pharrell Williams tidligere sagt i retten, at det eneste, han havde gjort, var, at finde stemningen fra 'Got to Give It Up' uden direkte at plagiere sangen.

I et interview fra 2013 med det amerikanske magasin GQ indrømmede Robin Thicke, at de to var inspirerede af Marvin Gayes sang.

- Pharrell og jeg var i studiet, og jeg fortalte ham, at en af mine alletiders yndlingssange var Marvin Gayes 'Got to Give It Up'.

- Jeg tænkte: "Vi burde lave noget ligesom den. Så begyndte han at spille lidt, og så skrev og indspillede vi sangen på en halv time, sagde Robin Thicke i GQ.

De tre involverede musikere i sagen - Robin Thicke (tv.), Marvin Gaye (im.) og Pharrell Williams (th.)
De tre involverede musikere i sagen - Robin Thicke (tv.), Marvin Gaye (im.) og Pharrell Williams (th.) Foto: Frederic J. Brown, John Thys / Scanpix Denmark

Andre musikere i samme båd

Ifølge BBC er den mangeårige retssag blevet nøje fulgt af musikbranchen, hvor sager om ophavsret er fordoblet i de seneste år.

Flere kritikere mener, at den oprindelige dom fra 2015 var forkert, da den straffede 'Blurred Lines' for at kopiere "stemningen" i Marvin Gayes sang, hvilket man kan karakterisere som en immateriel kvalitet.

Dommen lød ikke på et direkte plagiat af akkorder eller sangtekster.

Efter appelretten i marts sagde to af Marvin Gayes børn, Frankie og Nona, at beslutningen var "en sejr for alle musikers rettigheder".

Fem andre plagiatsager

Basim vs. The Real Thing

'Cliche love song' er skrevet af Lasse Lindorff, Kim Nowak-Zorde, Daniel Fält og Basim selv. Foto: Betina Garcia / Scanpix Denmark
I 2014 vandt Basim Dansk Melodi Grand Prix, da han ”scooba-dooba-dap-dap-di-di-die’ede" sig ind i mange danskeres hjerter med den selvkomponerede 'Cliché love song'.
Men det var ikke alle, der var lige imponerede. Nogle mente nemlig, at han havde hentet lidt for meget inspiration i 70’er-hittet ’You to me are everything’ fra The Real Thing. Men selvom beskyldningerne var mange, blev det aldrig til nogen egentlig sag.
Hør sangene her og her.
Basim er langt fra det eneste danske melodigrandprix-stjerneskud, der har skullet stå på mål for beskyldninger om plagiat. TV 2 har tidligere lavet en liste, som du kan læse her.

Beatles vs. Chuck Berry

John Lennon (nummer to fra venstre) skrev størstedelen af 'Come together', men Paul McCartney (nummer to fra højre) er også krediteret. Arkivfoto fra 1965. Foto: Ritzau Scanpix
John Lennon har aldrig lagt skjul på, at han fandt stor inspiration hos den legendariske Chuck Berry. Faktisk har han engang udtalt, at ”hvis man skulle give rock'n'roll et andet navn, burde man kalde det Chuck Berry”.
’Johnny B. Goode’-sangerens udgivere hos Big Seven Music Corp mente dog, at Lennon havde ladet sig inspirere en anelse for meget af Chuck Berrys ’You can’t catch me’, da han skrev ‘Come Together’, og de lagde derfor sag an mod Beatles-ikonet. En sag, der endte med et forlig uden for retssalene.
Ironisk nok publicerede Big Seven Music Corp senere et album med materiale af Lennon - uden tilladelse - hvilket fik beatlen til at sagsøge selskabet. Han vandt, og Big Seven Music Corp måtte grave 84.000 dollars op af sparegrisen.
Sammenlign selv sangene her og her.

Nicki Minaj vs. Tracy Chapman

Tracy Chapman (th.) og Nicki Minaj (tv.) Foto: Scanpix Danmark/Ritzau Scanpix
Rapperen Nicki Minaj udgav i august 2018 albummet 'Queen' og her skulle nummeret 'Sorry' have været med.
Det kom det dog aldrig, fordi teksten i sangen låner fra folk-musikeren Tracy Chapmans nummer ’Baby, can I hold you’, og Minaj nåede aldrig at få tilladelse fra Chapman.
Alligevel er 'Sorry' offentlig tilgængelig, og Tracy Chapman mener, at Nicki Minaj ulovligt har brugt både tekst og melodi fra ’Baby, can I hold you'.
Derfor er rapperen blevet sagsøgt. Minaj forsøgte angiveligt flere gange i juni 2018 at få tilladelse til at bruge dele fra ’Baby, can I hold you’, men hun havde ikke heldet med sig, selvom ’Sorry’ angiveligt allerede var indspillet på daværende tidspunkt.

Sam Smith vs. Tom Petty

Foruden Sam Smith, Tom Petty og Jeff Lynne er også James Napier og William Phillips noteret som sangskrivere på 'Stay with me'. Foto: Mike Blake / Scanpix Denmark
Den britiske soulsanger Sam Smith endte i søgelyset, da han i 2014 udgav ’Stay with me’. Flere mente nemlig at kunne genkende lyden af Tom Pettys ’I won’t back down’ i det populære nummer. Selv afviste den mangedobbelte Grammy-vinder, at lighederne skulle være andet end tilfældigheder.
Ikke desto mindre indgik parterne forlig, og i dag er både Tom Petty og hans sangskriverkompagnon Jeff Lynne krediteret for hittet – og får dermed del i indtjeningen.
Var forliget en god idé? Vurder selv her.

Lana Del Rey vs. Radiohead vs. The Hollies

Efter forliget skal Radiohead-herrerne nu noteres som sangskrivere på 'Get free' sammen med Lana Del Rey, Rick Nowels og Kieron Menzies. Foto: Carlo Allegri / Ritzau Scanpix
En af de mere forvirrende sager omhandler plagiat af plagiat.
I starten af 2018 valgte Radiohead nemlig at sagsøge Lana Del Rey for at have kopieret deres megahit ’Creep’, da hun skrev ’Get Free’. Noget, den New York-baserede sangerinde nægtede pure. Ikke desto mindre indgik hun et forlig med Radiohead-herrerne, som nu er krediteret som sangskrivere på nummeret.
Men det er ikke første gang, den britiske rockgruppes ’Creep’ er omdrejningspunkt i en plagiatsag. Da nummeret udkom i 1992, blev Radiohead nemlig beskyldt for at have lånt fra 'The air that I breathe' med The Hollies. Sangskriverne bag, Albert Hammond og Mike Hazelwood, sagsøgte dengang Radiohead og vandt. Derfor har de siden fået del i sangens indtjening samt deres navne på listen over sangskrivere. 
Vurder selv lighederne her.