Hollywood-stjerne hædret med dansk pris for ligestilling

Hun er kendt fra blandt andet storfilmen 'Thelma & Louise'. I dag er hendes fokus dog rettet mod at skabe større lighed både foran og bag kameraet.

Da Oscar-vinderen Geena Davis fik sin lille datter Alizeh i 2002 og begyndte at vise hende børneudsendelser i tv, fik skuespillerinden sig lidt af et chok.

- Jeg var forbløffet over, at der var langt flere mandlige karakterer end kvindelige i de fleste udsendelser og film for små børn. I det 21. århundrede burde vi vise børn, at drenge og piger deler sandkassen ligeligt, siger Geena Davis i 'Go' morgen Danmark'.

Hun satte sig for at undersøge statistikken blandt sine kollegaer i underholdningsbranchen, og i 2004 stiftede hun organisationen See Jane, der i 2007 blev til The Geena Institute on Gender in Media.

Hvert år publicerer de forskning, der viser, hvilken effekt kønsulighed på film og tv har på kvinder og piger.

Geena Davis' forundring viste sig at være rigtig. Sammen med et forskningshold har hun påvist, at for hver pige eller kvinde, der siger noget i en film, er der 2,5 til 3 mænd.

På baggrund af det arbejde er Hollywood-stjernen blevet hædret med den danske pris Womenomics Global Impact Award, som hun modtager for sit arbejde med at synliggøre den ulighed, der præger film- og tv-industrien.

Geena Davis på scenen for at modtage Womenomics Global Impact Award.
Geena Davis på scenen for at modtage Womenomics Global Impact Award. Foto: Womenomics

Ubevidst kønsdiskrimination

Da Geena Davis begyndte at undersøge børneudsendelser for kønsulighed, opdagede hun, at folkene bag ikke vidste, hvad det var, de gjorde.

- Tit lavede de en film med én meget vigtig kvindelig karakter, men i resten af universet var der næsten ingen. Det var næsten som 'Snehvide og De Syv Små Dværge', siger Geena Davis.

Skuespillerinden mener dog, det er meget sjældent, at piger og kvinder bliver valgt til bærende roller i film og på tv.

I det 21. århundrede burde vi vise børn, at drenge og piger deler sandkassen ligeligt

Geena Davis

The Geena Institute on Gender in Media har blandt andet kigget på de mest populære film på verdens 10 største filmmarkeder. Her viser et studie, at blandt karaktererne, der havde et job i filmene, er 77,5 procent mænd og 22,5 procent kvinder.

Antallet af kvindelige karakterer med lederroller, både politiske og i erhvervslivet, er samtidig forsvindende lille. Og selv i scener med store forsamlinger viste det sig, at bare 17 procent er kvinder.

- Kunne man måske tænke: "Kan den her figur være en kvinde? Hvorfor kan halvdelen af dem ikke være kvinder?".

- Mange synes, at det bliver endnu mere interessant, hvis man ændrer en bankassistent, der altid er en mand, siger Geena Davis.

Oscar-nominering ændrede perspektiv

Op igennem 1990'erne medvirkede Geena Davis i flere storfilm med stærke kvindelige karakterer i hovedrollen, heriblandt 'Thelma & Louise' og 'The Long Kiss Goodnight'.

Specielt den førstnævnte, hvorfra hun blev nomineret til en Oscar, har haft stor betydning for hendes valg af roller fremover.

- Før valgte jeg ud fra, om en film var interessant at spille. Men efter reaktionerne på den film, begyndte jeg at tænke over, hvad det kvindelige publikum vil tænke om min karakter, fortæller Geena Davis.

Skuespillerinden er også en del af Time's up-bevægelsen, der sætter fokus på seksuelle krænkelser i underholdningsindustrien. Samtidig tror hun på, at det seneste års #MeToo-kampagne vil komme til at påvirke kønsuligheden inden for film og tv.

- Jeg tror virkelig, vi er ved et vendepunkt, hvor der er ved at ske et kulturelt skift, hvor det er okay at sige frem. Omsider har kvinder fået en stemme til den følelse af ulighed, der har holdt os tilbage så længe. Det er meget betydningsfuldt, siger Geena Davis.