ZULU anmelder: Skønheden og stockholmsyndromet

Filmen er noget kontroversiel på grund af noget homoseksualitet, men det er slet ikke det, der er ravruskende galt med den historie.

Liveaction-versionen af Disneys ’Skønheden og udyret’ har fået enorm opmærksomhed henne på internettet og endda også ude i den virkelige verden. Ikke så meget på grund af historien, for den er der ikke meget nyt ved, men mere på grund af, at filmen angiveligt har den første åbent homoseksuelle karakter i Disneys historie. Hvilket – selv om vi lever i 2017, og homoseksualitet måske ikke er så frygteligt usædvanligt, hvis man tænker lidt over det – selvfølgelig har skabt al mulig ballade.

Er filmen så knaldhamrende fuld af flamboyante bøsser og hård homoseksuel sex, spørger du så. Nej, svarer jeg så. Ikke det, der ligner.

Thomas Brunstrøm, anmelder på ZULU

Bl.a. skal man i Rusland være 16 år for at få lov til at se filmen (thi 15-årige åbenbart ikke kan magte sådan noget homo-halløj), og i Malaysia bliver filmen slet ikke vist. Den malaysiske censurkomité forlangte, at de homoseksuelle scener skulle klippes ud af filmen – det nægtede Disney, og så strandede den ligesom der.

Nå, men er han så homoseksuel?

Er filmen så knaldhamrende fuld af flamboyante bøsser og hård homoseksuel sex, spørger du så. Nej, svarer jeg så. Ikke det, der ligner. Det er blevet en form for sandhed i debatten, at figuren LeFou (spillet af den i øvrigt kedsommeligt heteroseksuelle Josh Gad) er åbent homoseksuel. Det er altså en sandhed med modifikationer. LeFou hopper ikke i kanen med andre mænd, kysser ikke på andre mænd eller siger på noget tidspunkt ”Nå, men i øvrigt er jeg homoseksuel”.

16x9
Skønheden og Udyret danser, efter udyret er faldet lidt ned over, at Belle har stjålet hans blomster. Foto: Pressebilleder

Det bliver antydet, at han måske er lidt vild med filmens skurk Gaston, men det er også på mange måder det. Nå ja, og så er der filmens slutscene, hvor noget trolddomshalløj gør, at tre mænd pludselig har dametøj på. De to første ser forvirrede og sure ud, men en af dem – gys! – kan godt lide det. Og et øjeblik ser man han ham i et splitsekund danse med LeFou. Splitsekund er sådan et klichéord for noget, der ikke varer ret længe, men her er der rent faktisk tale om et splitsekund. Seriøst, hvis du blinker på det forkerte tidspunkt, opdager du det ikke.

Forfatter på stoffer

Noget langt mere kontroversielt, som man burde beskæftige sig betydeligt mere med end noget pseudohomoseksualitet, er, hvad der egentlig er lærdommen, børn og unge mennesker kan få med sig af den her film.

Men det rabler helt i ’Skønheden og udyret’, hvor budskabet er, at man ikke skal være så sart med at blive låst inde mod sin vilje og udsat for psykisk vold…

Thomas Brunstrøm, anmelder på ZULU

Hvis vi lige skal repetere handlingen lynhurtigt: Prins bliver forvandlet til udyr af heks. Hans tjenestefolk bliver i samme festlige anledning forvandlet til talende møbler (historien er baseret på et eventyr fra 1700-tallet, og dengang var der åbenbart ikke nogen, der gøede af, at forfattere tog LSD og åd svampe i arbejdstiden). Ung pige tuller rundt i lille landsby. Ung piges far forvilder sig forbi udyrets slot. Ung piges far plukker en blomst fra udyrs have. Udyr smider far i celle og insisterer på, at han skal sidde der til evig tid. Det er en rimeligt fucking voldsom overreaktion, men det er der ikke rigtigt nogen, der lige nævner for udyret. Ung pige bytter plads med far og er nu fange på slottet. Udyr vil gerne spise middag med ung pige. Det gider ung pige ikke. Udyr flipper ud. Ung pige opdager, at udyr har et sejt bibliotek. Ung pige og udyr bliver kærester. The end.

Crazy morale

Den store historie i det her er altså, at udyret scorer den purunge og lækre Belle, ikke på trods af, at han er et udyr (han er faktisk et meget pænt udyr, der går i jakkesæt og alting. Ikke et klamt udyr, for eksempel ligesom ham fra ’Predator’), men på trods af, at han kidnapper Belle, låser hende inde på sit slot og flipper totalt skråt, hvis hun ikke lystrer hans mindste krav. What the actual fuck?

Selv om Disney-eventyr angiveligt er henvendt til børn, har de ikke ligefrem tradition for at være udpræget pædagogiske. I ’Snehvide’ lærer vi, at hvis nogen bliver forgiftet, skal man ikke ringe 112 eller lægge dem i aflåst sideleje eller noget, men derimod placere dem i en glaskiste og håbe på det bedste. I ’Askepot’ er moralen, at hvis man er prins og gerne vil giftes, skal man bare holde fest og udpege den, man gerne vil giftes med, så siger hun garanteret ja (virkeligheden har garanteret været svært skuffende for prins Joachim på Diskotek Chaplin i Silkeborg). Men det rabler helt i ’Skønheden og udyret’, hvor budskabet er, at man ikke skal være så sart med at blive låst inde mod sin vilje og udsat for psykisk vold…

Bortset fra det, så er filmen faktisk meget god. Der er ikke meget nyt i forhold til animationsfilmen fra 1991, og man skal have en vis tolerance for musicalfilm og folk, der bryder spontant ud i sang – men flot er den, special effects-folkene fortjener om ikke en Oscar, så et solidt klap på skulderen, og så er Ewan McGregor og Ian McKellen overraskende sjove som henholdsvis lysestagen Lumière og et ur, der hedder Cogsworth – ja, det lyder noller, men det giver okay mening i filmen. I modsætning til det der med at låse folk inde, fordi de plukker blomster...

Dom: 4 ud af seks stjerner

'Skønheden og Udyret' havde premiere den 16. marts 2017.