'Badehotellet' solgt til USA og Canada

16x9
Amanda Madsen og Max Berggren fra 'Badehotellet'. Foto: TV 2 / TV 2

Udlandet holder øje med de danske tv-succeser, men sådan var det ikke for 30 år siden, fortæller filmhistoriker.

De faste hotelgæster Hr. Weyse, Fru Frigh og Grosserer Madsen er velkendte karakterer hos en stor del af danskerne.

Men fremover kommer den populære TV 2-serie 'Badehotellet' også til at glæde seere i både USA og Canada.

De tre første sæsoner bliver snart tilgængelige på streamingtjenesten Walter Presents, der er dedikeret til at vise populære og prisvindende fiktionsserier på fremmedsprog.

- Efter at vi i en periode har vist moderne nordiske thrillere, er vi glade for at kunne tilbyde vores amerikanske publikum et succesfuldt tidsdrama, som giver en ny tone og følelse til vores voksende katalog af seriehits. ’Badehotellet’ er den perfekte serie at nyde fra sofaen, siger tjenestens ene grundlægger Walter Iuzzolino.

Ikke set noget lignende i 20 år

Serien har da også gjort sig selv bemærket som en af de mest populære fiktionsprogrammer i nyere tid herhjemme. Da den sjette og seneste sæson havde premiere i slutningen af januar i år, fulgte et stort antal danskere med. Hele 1.757.000 har set det første afsnit i sæsonen.

Man skal 20 år tilbage for at finde et fiktionsprogram, der har trukket flere seere på TV 2. Og det er også en af grundene til, at hotelgæsterne nu rejser udenlands, fortæller TV 2s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

- Når vi fortæller i udlandet om seertilslutningen til 'Badehotellet' i Danmark, tror de først ikke på os og mener, at vi har lavet en decimalfejl. Det er opsigtsvækkende, når en serie har så høj seeropbakning over lang tid, som 'Badehotellet' har. Og på den måde har det faktisk betydning andre steder i verden, hvad danskerne ser i tv, siger hun.

Alle gæster og ansatte til fest på 'Badehotellet' i sidste afsnit i sæson fem.
Alle gæster og ansatte til fest på 'Badehotellet' i sidste afsnit i sæson fem. Foto: Mike Kollöffel / TV 2

Et grådigt marked

Ifølge filmhistoriker Peter Schepelern er der generelt stor efterspørgsel på serier, hvilket får flere lande til at kigge efter nyt uden for grænserne.

- Der er et grådigt marked, der siger: ”Kom med det”. Og med den nationale succes i ryggen er 'Badehotellet' nem at få øje på, siger han til TV 2.

I USA handler det også om en interesse for europæisk kultur, der blandt mange amerikanere anses som "finere end deres egen", fortæller filmhistorikeren. Han tror dog ikke, at det er muligt at opnå samme succes i udlandet, som serien har fået i Danmark.

Fra venstre er det fru Helene Aurland (Cecilie Stenspil) frøken Vetterstrøm (Sonja Oppenhagen) fru Fjeldsø (Birthe Neumann), fru Therese Madsen (Anne Louise Hassing) og fru Alice Frigh (Anette Støvelbæk) i 'Badehotellet'.
Fra venstre er det fru Helene Aurland (Cecilie Stenspil) frøken Vetterstrøm (Sonja Oppenhagen) fru Fjeldsø (Birthe Neumann), fru Therese Madsen (Anne Louise Hassing) og fru Alice Frigh (Anette Støvelbæk) i 'Badehotellet'. Foto: Mike Kollöffel/TV 2

- Hvis det skal ud til et stort amerikansk publikum, så skal den genindspilles. Man siger, at de ikke laver to ting på én gang; læse undertekster og se filmen. Det er mere end nicheting, men det kan også have en pæn størrelse i USA.

Man holder øje med Danmark

'Badehotellet' er langt fra den første danske tv-serie, som udlandet har vist interesse for. Også populære serier som 'Mercur', 'Borgen', 'Forbrydelsen' og 'Den som dræber' er alle solgt til andre lande.

- Derfor holder man øje med Danmark, og udlandet er positivt indstillet. Sådan var det ikke for 30 år siden. Der lavede man tv til danskerne, og så var den ikke længere, siger Peter Schepelern.

- Men det er man kommet efter.

Udover USA og Canada har Norge, Sverige, Finland, Estland og Grækenland allerede købt 'Badehotellet', mens der er forhandlinger med både Tyskland og Spanien.

Det er allerede annonceret, at der kommer en syvende sæson af 'Badehotellet'. Mens du venter, kan du se eller gense alle tidligere afsnit på TV 2 PLAY.