19 ting læserne ville vide efter finalen på 'Badehotellet'

Er hr. Weyse baseret på en virkelig person? Hvorfor er en sæson af 'Badehotellet' kun seks afsnit? Få svarene her.

Mandag aften sad Hanna Lundblad og Stig Thorsboe klar ved tastaturet. De har skrevet alle afsnit af 'Badehotellet', hvoraf det sidste i sjette sæson netop var rendt over skærmen.

Bagefter svarede de på spørgsmål fra seerne.

Der kom hundredevis af spørgsmål om, hvordan forfatterne skriver 'Badehotellet', hvad der sker med al maden, som bliver tilberedt i serien, hvor optagelserne finder sted og meget mere.

Herunder kan du læse alle svar og blive lidt klogere på landets mest sete tv-serie.

Hvorfor blev Doktor Ploug skrevet ud af serien?

Doktor Ploug var jo en ældre mand, og han fik fem dejlige år med Lydia Vetterstrøm, som nu kan kalde sig Vetterstrøm-Ploug. Det er jo betydningsfuldt, da hun nu er enke som sin søster.

Er hr. Weyse inspireret af en virkelig person?

Hr. Weyse er ikke inspireret af en konkret person. Men han er måske en arketype. En selvoptaget skuespiller. Da vi læste om de gamle badehoteller, så fandt vi ud af, at skuespillere ofte hang ud på badehoteller. Det var altid med store armebevægelser og høj tale.

Hvorfor var det Amanda, der skulle overtage hotellet?

I allerførste afsnit kørte Fie med sin far til hotellet, og Amanda kørte med sin far til hotellet. Vi har fulgt de to pigers liv parallelt i serien, hvor først Fie prøvede at overtage hotellet, og nu er tiden kommet til Amanda.

For os hænger det meget godt sammen.

Hvorfor skulle Otelia være stuepige igen?

Hun kunne simpelthen ikke holde ud at være gæst. Hun blev rastløs og utilpas med de fine københavnere. Vi savnede også skænderierne med Edith - hvis vi skal være helt ærlige.

På mange måder er Edith og Otelia et modsvar til fru Fjeldsøe og Lydia. Ligesom Otelia hakker på Edith, så hakker Olga også på Lydia. Men Edith er nu blevet god til at give igen.

Er Vera samme skuespiller som barn og voksen?

Nej, det er hun ikke. Vi sprang jo seks år i historien, men kun ét år i virkeligheden.

Så den unge Vera ville ikke være gammel nok.

Vi er rigtig glade for, at du kan stille spørgsmålet, fordi så ligner de hinanden så meget, at oplevelsen er den samme.

Bliver der fulgt op på hr. Lindbergs død i sæson et, hvor det kan få konsekvenser for grev Ditmar?

Pengeafpresseren Lindberg døde i en ulykke i første sæson, da han snublede og slog hovedet mod en sten. Sagen er blevet henlagt som en ulykke, selvom Ditmar var til stede, da det skete. Hvilket politiet aldrig fandt ud af.

Vi tror, at det bliver ved det.

Hvordan fik I ideen til Arve Myhre?

Der var flere kvindelige forfattere, som skrev under pseudonym på det tidspunkt. Som Vera siger, så er det svært at få læsere som en 23-årig kvinde. Da Vera var lille de første år, var hun en speciel karakter, så det var logisk, at hun blev forfatter.

Selve navnet opfandt vi, fordi vi synes, det var sjovt, at Vera havde leget med de fire bogstaver. Titlen 'I mørket er alting klart' er også i tråd med den karakter, vi lærte at kende helt i starten af serien. Vera dengang elskede det okkulte og gyserhistorier, og vi har videreført den historie ved, at hun som vokser elsker lige den type romaner.

Hvorfor har I afsluttet sjette sæson med sangen 'In the Mood'? 

Den beskriver, at hr. Weyses humør er kommet tilbage.

Men når vi klipper mellem sang og krigsvarsel, så er det jo, fordi vi indrammer seriens tematik. Der er nogle, der fester, mens den store verden går amok ude omkring.

Slutsekvensen rammer 'Badehotellet's tone, hvor der er plads til det overstadige og det meget alvorlige samtidigt.

Samtidig er det en beskrivelse af, hvor overrasket Danmark blev, da krigen pludselig kom - hvor uforberedte vi egentlig var.

Hvorfor er sæsonerne kun på seks afsnit?

Vi ville meget gerne lave flere afsnit om året. Men vi kan simpelthen ikke nå det. Der er ikke uger nok i året. Hvis det skal være en sommerserie, så er det jo en fordel, at de kan dyrke sol og bade i havet. Det er svært om vinteren.

Vi har haft sæsoner med syv afsnit, og det ville da være dejligt, hvis det kunne lykkes igen.

Var I bange for reaktionen fra seerne, da I flyttede tiden i serien?

Vi var lidt spændte - ikke bange.

For os er det ny inspiration og ny energi at springe seks år. Hele vejen igennem har vi tænkt, at hvis vi synes, noget er interessant, så er der også en chance for, at seerne synes det.

Ved at springe kom vi op i en tid, der gav nye udfordringer til os, men også til karaktererne. De kom op i en tid, der er på randen af en verdenskrig og i næste sæson kommer ind i den.

Man kan sige, at et gennemgående tema i 'Badehotellet' er sammenstødet mellem den lille verden og den store. Det, som privatpersoner er optaget af - det kan være kærlighed eller økonomi. Og så den store politiske verden, som ligger udenfor.

Den konflikt bliver tydeligere, når man er i en tid, der er på randen af en krig.

Er I blevet inspireret af andre badehoteller?

Da vi begyndte serien, besøgte vi mange badehoteller i Danmark. 'Badehotellet' er helt sin egen, som er inspireret af dem alle sammen.

Hvordan finder I jeres inspiration?

Alting starter med karakterer, som man har lyst til at fortælle historier om. De er vidt forskellige, fordi det skal de være. Efterhånden som de personer er blevet virkeliggjort af skuespillere, og vi ser dem spille, bliver vi yderligere inspireret til at lave mere.

Så laver vi også enormt meget research om tiden. Udover det kan vi blive inspireret af noget, vi selv har oplevet.

Vi er nødt til at have os selv i spil. Ting, som berører os i vores eget liv. Vi, der skriver det, er alle personerne på en gang.

Hvad sker der med al den mad, som bliver lavet i serien?

Det er lidt forskelligt, hvad der sker med maden. Det kommer an på, om det står fremme en hel dag, fordi så kan vi ikke spise det. Så har det stået fremme med stærke lamper omkring. Men hvis det lige er lavet til nogle optagelser, så bliver det spist. Hele Mollys kagebord i afsnit seks er vi også ret sikre på blev spist. Da vi kom forbi optagelserne, kunne vi se, at der havde været rift om kagerne.

Hvordan griber I en ny sæson an?

Vi starter som regel med at udvikle sæsonen i januar, hvor vi researcher og udvikler de store linjer i sæsonen.

Og vi bruger cirka fem uger på at skrive hvert afsnit derefter. Før sæsonen går i gang, finder vi de nye skuespillere, som skal være med. Det gør vi med instruktør Fabian Wullenweber og producent Michael Bille Frandsen.

Manuskriptet til ét afsnit fylder cirka 55 sider.

Vi følger også med i dagens optagelser, som vi får tilsendt hver aften.

Når vi afleverer det sidste manuskript, flytter vi ind til klippebordet, hvor vi er med til at klippe serien færdig. Til sidst snakker vi også musik med komponisterne og godkender den endelige lyd.

På alle disse poster er det de samme dygtige mennesker, som har været med helt fra starten. Det gør samarbejdet virkelig inspirerende og lystfuldt.

Hvor optages 'Badehotellet', og hvor findes kogebogen med mad fra serien?

Det indvendige bliver optaget i studier i Albertslund. Men når der skal bades, så tager hele produktionen til Grønne Strand ved Jammerbugten, hvor vi optager udendørs scener, selvom hotellet i vores historie ligger ti kilometer syd for Skagen.

Vi synes, at Vesterhavet er Vesterhavet med de brede sandstrande, så vi har valgt at løse det på den måde.

Kogebogen kan købes i alle boghandler lige nu.

Overvejer I at slutte det hele af med en spillefilm, hvor I samler alle de løse ender?

Vi har hørt spørgsmålet før. Det er ikke noget, vi har planer om lige nu.

Vi har også hørt, at det måske kunne være en musical. Men vi kan meget godt lide den som tv-serie.

Der er utrolig mange karakterer med, så at forlade den helt uden løse ender vil være meget svært! Det er ligesom i livet, at man altid vil stå tilbage med åbne spørgsmål.

Kan vi få en sæson, hvor vi følger karakterene privat?

Vi kan godt forstå lysten til at komme hjem til Aurland, Frigh, Madsen og Fjeldsøe i privaten. Vi kunne godt have den samme nysgerrighed. Men vi synes, at det sjove er, at de kun mødes om sommeren for at holde ferie. De skal genopfinde deres bekendtskab, og det skal vi også.

Hvor meget går I op i den historiske korrekthed?

Vi prøver at ramme det rigtige, så publikum ikke bliver forstyrret i deres oplevelse. Så alle på produktionen gør sig meget umage med, at det er så korrekt, som det kan blive.

Det betyder dog ikke, at vi helt har undgået svipsere i løbet af de seks sæsoner.

Vi havde for eksempel en sæson, hvor vi kom til at anvende titlen amtsborgmester. Den titel var ikke opfundet endnu. Vi skulle have skrevet amtmand, men det havde vi glemt.

Det kom vi til at høre for.

Hvordan fandt I skuespillerne til serien?

Der var ikke noget tilfældigt ved udvælgelsen. Enkelte roller er skrevet til bestemte skuespillere.

Men med langt de fleste roller har vi dog prøvefilmet forskellige skuespillere, og så har vi valgt ud fra det.