Kan du kende dem? Sådan så danserne fra 'Vild med dans' ud som børn

16x9
Disse tre dansere er alle med i årets 'Vild med dans'. Foto: Privatfoto.

De har alle danset fra barnsben, og to af de professionelle dansere fra 'Vild med dans' var endda partnere som unge.

Michael Olesen fortalte ikke fodboldvennerne, at han gik til dans, Asta Björk spottede tilfældigt en plakat med smukke dansere på, og Mie Martha Moltke var så genert, at hun helst ville svinge rundt med danselæreren. 

TV 2 fylder 30 år, og der er nostalgi i luften i fredagens 'Vild med dans'. 

I den anledning har alle 12 professionelle dansere – udstemte som blivende – taget et kig i arkiverne og fundet deres gamle dansebilleder og -minder frem.

Michael Olesen 

Gjorde det for farmors skyld

Han havde slet ikke lyst, da han begyndte til dans som fireårig på en danseskole i Lyngby. Men Michael Olesens farmor syntes, det var en del af enhver ung mands opdragelse, og derfor betalte hun for hans undervisning i de første år. 

- Jeg spillede fodbold på det tidspunkt, så jeg syntes, det var noget åndssvagt noget, men mine forældre overtalte mig til at gøre det for min farmors skyld, fortæller han. 

Jeg syntes, det var så pinligt, at jeg skulle danse rundt med en pige

Michael Olesen

Han snakkede derfor ikke med kammeraterne om, hvad han gik og lavede. 

- Jeg syntes, det var så pinligt, at jeg skulle danse rundt med en pige og blive irettesat af en ældre dame.

Farmoren var til gengæld stolt, og hun sad altid på forreste række til opvisningerne, hvor han viste sin vals og cha-cha-cha frem.

88'er-tema i 'Vild med dans'

1) Laila og Morten: Cha-cha-cha til Søs Fenger og Thomas Helmigs 'Den jeg elsker'

2) Lars og Sofie: Rumba til Michael Jacksons 'Man in the mirror'

3) Molly og Mads: Cha-cha-cha til INXS' 'Need you tonight'

4) Lucy og Michael: Cha-cha-cha til Womack & Womacks 'Teardrops'

5) Signe og Thomas: Jive til Phil Collins 'Two Hearts'

6) Emmelie og Frederik: Cha-cha-cha til Whitney Houstons 'So emtional'

7) Esben og Mille: Cha-cha-cha til Kylie Minogues 'I should be so lucky'

8) Simon og Asta: Rumba til Tracy Chapmans 'Fast car'

9) Rolf og Karina: Cha-cha-cha til Thomas Helmigs 'Dagen efter dagen derpå'

Da Michael Olesen var 13-14 år kom vendepunktet. Soffie Dalsgaard (tidligere 'Vild med dans'-danser, red) spottede ham til en turnering. Mandlige dansere var i høj kurs, og hun spurgte hans forældre, om han kunne tænkte sig at danse med en anden partner. Da det skete, gik det stærkt med dansen og med turneringerne.  

- Der gik højst et halvt år, og så spillede jeg ikke fodbold mere. Her fandt jeg ud af, at jeg var god til det, og at det var ret sjovt, siger han.

Thomas Evers Poulsen

Dannede par med Mie Moltke – slukøret efter første møde

En af pigerne i børnehaven manglede en dansepartner, og derfor blev den knap treårige Thomas Evers Poulsen spurgt, om han ville begynde til dans på Horbelev Kro på Falster.

Det var der ingen tvivl om, at han gerne ville.

- Jeg havde svært ved at gå almindeligt som barn, for jeg dansede hele tiden, fortæller han.  

Der var eksempelvis beskidte fingre på hjemmets dørkarme, for de fik altid en svingom, når den unge Evers Poulsen kom forbi. 

Hun kunne ikke ret meget. Jeg var nok lidt slukøret bagefter

Thomas Evers Poulsen

Senere kom turneringerne, og da Thomas var 15 år, fik han 'Vild med dans'-kollegaen Mie Martha Moltke som dansepartner. Hun var dengang 11 år og meget genert. Men det var svært at finde dansepartnere, der både matchede alder, bopæl og niveau. 

Her er Thomas og Mie som helt unge dansere.
Her er Thomas og Mie som helt unge dansere. Foto: Privatfoto.

- Jeg mødte hende til en prøvetime, hvor hun gemte sig bag sin mor. Danselæreren fortalte os, hvad vi skulle gøre, og hun kunne ikke ret meget dengang. Jeg var nok lidt slukøret bagefter, husker Thomas Evers Poulsen.

Men de dannede alligevel par i to år, og Thomas måtte siden ændre sit syn på Mie Martha Moltke, for sammen opnåede de en fjerdeplads til DM. 

- Men så fik hun en partner, der var yngre end mig, griner han, da han skal fortælle, hvorfor dansesamarbejdet sluttede. 

Sofie Kruuse

Blev dansk mester med sin kommende mand

Som nummer fem i en søskendeflok var det naturligt, at Sofie Kruuse også skulle begynde til dans ligesom de andre børn.

Det foregik på en danseskole i Aalborg, hvor hun havde sin første dansetime som treårig. 

- Der var meget respekt omkring danselærerne. Man skulle have sine sko parat og møde til tiden, husker hun. 

Vi har ikke sluppet hinanden siden

Sofie Kruuse

Hun fortsatte lige siden, men det var først i 2.g i 1993, at dansen for alvor tog fart. En dygtig, mandlig danser fra Lolland-Falster flyttede til Aarhus for at komme tættere på sin nye dansepartner, og forældrene hentede Sofie udenfor gymnasiet hver anden dag for at køre hende til træning med ham.

Danseverdenen kan dog være barsk, og det kom til udtryk, da han efter kort tid fandt en ny, russisk dansepartner, som hun blev byttet ud med.

I stedet blev Sofie Kruuse anbefalet danseren René Brix. Og det valg har hun bestemt ikke fortrudt. 

- Ni måneder efter var vi danske mestre i de latinamerikanske danse, og vi har ikke sluppet hinanden siden, siger hun om partneren, som hun i dag både er gift og har tre børn sammen med. 

Asta Björk

Spottede en plakat, der ændrede alt

Der er ingen i Astas familie, der har erfaring med dans, men alligevel besluttede hun sig sammen med veninderne for at begyndte til jazzballet som seksårig.

Det foregik i hendes hjemby nær Reykjavik på Island. Hun blev grebet af dansen, og det fortsatte, indtil hun fem år senere spottede en plakat ved skolens gymnastiksal.

Den handlede om, at der var åbnet en ny danskeskole.

Det var det vildeste, jeg nogensinde havde set

Asta Björk

- Det var en reklame, og der var et standard- og et latinpar på. Det var virkelig nogle flotte dansere, og jeg så plakaten og tænkte: "Det der, det skal jeg". 

Hun dukkede derfor op for at se en træningstime med de voksne dansere, og hun blev helt betaget – også af konkurrenceelementet.

- Det var det vildeste, jeg nogensinde havde set, fortæller Asta Björk.

Hun begyndte derfor til dans, og det gjorde samtidig noget for det sociale, da hun som 12-årig flyttede til Danmark. Her begyndte hun at gå på Britt Bendixens danseskole.

- Jeg kunne ikke sproget dengang, men dansen gjorde, at man havde noget til fælles med de andre.

Karina Frimodt

Kom til dans på grund af mormor

Karina Frimodt gik til dans om mandagen, hvor hendes mormor havde fri og kunne følge den fireårige pige derhen.

Der skete meget i den unge krøltops liv på det tidspunkt, så dansen gav hende noget andet at tænke på, da hendes mor led af en tarmsygdom og var meget syg. Når der var undervisning, trådte hendes bedstemor til.  

- Så det var egentlig min mormors skyld, at jeg startede til dans, fortæller hun. 

Det største mål, jeg havde på det tidspunkt, var at være med i landets største revy

Karina Frimodt

Allerede da hun var seks-syv år, kom Karina Frimodt på de store pigers jazzballet-hold, men det var i 1.g, at hun for alvor begyndte at satse på karrieren og droppede ud af gymnasiet.

Det skete, efter hun var til audition på Cirkusrevyen og kom med som danser i deres ballet. Der var i alt 10 piger med på holdet, og hun var den yngste – den ældste var 31 år. 

- Der stod jeg så som 16-årig, og det største mål, jeg havde på det tidspunkt, var at være med i landets største revy, husker hun. 

Morten Kjeldgaard

Eneste dreng til ballet 

Morten Kjeldgaard vidste ikke selv, at han var god, da han som 10-årig begyndte til dans. Men hende, der havde danseskolen, foreslog, at den unge fyr begyndte på flere hold allerede den samme uge.

- Der var ikke så mange drenge, der gik til dans, og fordi jeg så ud, som om jeg havde flair for det, skulle jeg på alle hold, husker han. 

Til ballet var jeg den eneste dreng, hvilket jeg syntes var vildt pinligt

Morten Kjeldgaard

Han endte derfor med at gå til pardans, showdance, step og ballet, og han havde cirka én fridag om ugen. Men det var ikke alle genrer, der var et hit hos 10-årige Morten. 

- Til ballet var jeg den eneste dreng, hvilket jeg syntes var vildt pinligt!

Den holdning blev han ved med at have, og derfor endte Morten Kjeldgaard med at sige farvel til balletdansen efter et halvt år. 

- Jeg har fortrudt det lige siden, for jeg ved, hvor vigtig ballet ville have været for min fremtid. Men det vidste jeg jo ikke på det tidspunkt. Der syntes jeg bare, at det var pinligt.  

Mads Vad 

Fik selvtillid af danselæreren

Han var blot halvandet år, da han begyndte til 'mor og barn'-dans på en danseskole i Randers.

Et par år senere rykkede familien til den sønderjyske by Aabenraa, hvor Mads Vad som femårig fortsatte på en danseskole. 

Man fik så stor en pokal, at man slet ikke fatter det

Mads Vad

Her stod danselæreren Randi Schmidt på en scene og underviste eleverne. Hun fik én til at føle, at man var speciel, og så gjorde hun noget ud af at lave et show. Der blev eksempelvis kastet med karameller til afdansningsballene, som var det sidste skoledag. 

- Randi gav mig en enorm selvtillid, entusiasme, glæde og energi. Havde det ikke været for hende, havde jeg helt sikkert ikke danset i dag, fortæller Mads Vad.

Når man var god til at danse, blev man også belønnet. 

- Når man blev institutmester, fik man så stor en pokal, at man slet ikke fatter det, siger Mads Vad, der fik titlen for første gang som otte-niårig og dermed en pokal, der dækkede hele maven. 

Frederik Nonnemann

Duo fortsatte trods hjernerystelse

Frederik var otte år, da han begyndte til dans i Lyngby. Det gjorde han, fordi han syntes, det var sejt, at hans storebror gik til det. 

- Jeg øvede mig i smug derhjemme. Derfor fik jeg ros efter den første time, fordi jeg kunne grundtrinnene, siger han om sin første cha-cha-cha.  

Det var dans på hyggeniveau i begyndelsen, men da han skiftede dansepartner, fik en ny træner og begyndte i en eliteklub som 17-18-årig begyndte det med dans at tage fart.

Så snart hendes fod træder ud og væk fra gulvet, bryder hun hulkende sammen af smerte

Frederik Nonnemann

- Vi skulle danse til London Open og kom med ny energi, ny kjole og ny skjorte. Vi havnede på en femteplads, og pludselig gik det op for os, at vi var blevet virkelig gode, siger han.

Derefter tog han og dansepartneren til et mesterskab i Italien. Nu var de blevet så opsatte på at klare det godt, at de begge blev for ivrige under en pasodoble, og partneren endte med at slå sit hoved i gulvet. 

- Hun fik en hjernerystelse, rejste sig op og nejede til publikum, men så snart hendes fod trådte ud og væk fra gulvet, brød hun hulkende sammen af smerte, fortæller han. 

Duoen manglede dog stadig at danse jive, så partneren tørrede sine øjne, trådte tilbage på gulvet i et kæmpe smil, og de dansede hele deres jive på trods af hjernerystelsen. 

- Vi fik en niendeplads, så det var faktisk rigtig flot, husker han. 

Mille Funk

Mor ville gerne se Det Kongelige Teater

I Milles familie er der to sportsgrene, der går igen: Håndbold og dans. Som treårig begyndte hun derfor til dans med sin storebror. Han valgte sidenhen håndboldvejen, men hun blev ved. 

Hendes mor så en dag en annonce i avisen om, at der var optagelsesprøve på Det Kongelige Teaters balletskole.

- Hun havde aldrig været i Det Kongelige Teater før, og vi skulle ikke noget den lørdag, så hun spurgte, om jeg ikke havde lyst til at gå til optagelsesprøve, fortæller Mille Funk.

Derfor havde ingen af dem nogen forventninger, da de dukkede op. Den dengang 10-årige Mille Funk havde taget sin pæne hvide gymnastikdragt på.

Moren fik til gengæld set rigeligt til Det Kongelige Teater, for Mille endte med at komme ind på balletlinjen, og hun blev bidt af det. Hun var en del af Det Kongelige Teater, indtil hun skulle i 9. klasse, hvor hun måtte udgå på grund af en vrist, der ikke var høj nok.

Båndet var gået i stykker, da jeg havde set det for mange gange

Mille Funk

Men undervejs i balletkarrieren havde standard- og latindans også fyldt, for den unge danser gik til det ved siden af balletten.

- Jeg så tv-programmet 'Ingen slinger i valsen' med Sonny og Jeanne (program fra 1998 om to børnedansere, red), og jeg kunne til sidst ikke se det mere, for båndet var gået i stykker, da jeg havde set det for mange gange, griner hun.  

Mie Martha Moltke

Turde kun danse med danselæreren 

Hun var lige knap tre år, da hun begyndte på en danseskole i Køge. Mie Moltke var dengang voldsomt genert, og det spændte ben for hende.

- Jeg ville kun danse med danselæreren. Jeg græd, hvis jeg skulle danse med nogen andre, fortæller hun. 

Men hun ville danse, og på et tidspunkt blev det også okay at danse med piger, hvilket hun gjorde til de første turneringer. 

- Hvis jeg skulle danse med drenge, gik jeg helt i koma. Det ville jeg på ingen måde.

Hvis jeg ville noget mere med dansen, kunne jeg ikke blive ved med at danse med en pige

Mie Martha Moltke

Da hun var omkring ni år, fik hun sin første mandlige partner, der hed Kasper. 

- Så opdagede jeg, at det ikke var farligt. Min perfektionisme og målrettethed startede meget tidligt. Så jeg kunne godt regne ud, at hvis jeg ville noget mere med dansen, kunne jeg ikke blive ved med at danse med en pige.

Da hun var 11 år, fik hun den dengang 15-årige Thomas Evers Poulsen som dansepartner. 

Hun lagde først og fremmest mærke til en afbleget hårplet på toppen af hans hoved. Hun syntes også, at han så meget voksen ud, men han var dygtig til at danse. 

- Det var lidt farligt, men jeg ville det simpelthen så gerne, for han var noget bedre end mig på det tidspunkt. Men det ændrede sig hurtigt, griner hun. 

På grund af aldersforskellen skiftede Mie Moltke til en anden partner efter to år med 'Vild med dans'-kollegaen. 

Jenna Bagge

Glimmerkjolerne var drømmen

Hun var lige fyldt tre år og iført lyserøde strømpebukser med Rip, Rap og Rup på. Han var to og et halvt og vidste allerede, hvordan man skulle bukke, når der skulle bydes op til dans. Desuden var han den tidligere 'Vild med dans'-danser Vicki Jo Ringgards lillebror og søn af danseskolens ejere. 

Til Jenna Bagges første dansetime i Åbyhøj ved Aarhus var der ikke drenge nok til alle pigerne. Men hun blev budt op af den unge fyr, og det var hun meget stolt over. Han blev derefter hendes dansepartner.

Det handlede rigtig meget om kjolerne

Jenna Bagge

Det bedste ved turneringerne var i begyndelsen, at folk klappede, og at hun fik lov til at få en fin kjole på. 

- Da jeg var lille, forstod jeg ikke konkurrenceelementet. Det handlede rigtig meget om kjolerne, og det var det, der var fedt, fortæller Jenna Bagge. 

En kjole med prikker på var hendes yndlingskjole, men så fandt hun ud af, at de også kom i versioner med glimmer og perler. 

- Og så var den anden ikke så fed længere, griner hun.  

Esbern Syhler-Hansen

Sløjfe på højre sko og lykkemønt i lommen

Det var til lyden af grammofonplader i forsamlingshuset i Nykøbing Falster, at Esbern Syhler-Hansen som knap treårig lærte at danse i midten af firserne. Dengang var det mest af alt danselege, men der var også lidt seriøsitet – han fik en blå sløjfe på sin højre fod, så han vidste, hvilken fod han skulle starte med.

Jeg havde den altid i lommen, når jeg dansede

Esbern Syhler-Hansen

Danselærerinden medbragte sin store kuffert, som blev forvandlet til en pladespiller, og mens børnene dansede, sad forældrene bag et forhæng. Indimellem tittede et ansigt frem, når forældrene ikke kunne dy sig længere og gerne ville følge lidt med. 

I sin lomme havde han i de første år en kantet guldmønt i en orange æske. Den havde han fået af sin morfar. 

- Det blev en lykkemønt, og jeg havde den altid i lommen, når jeg dansede, fortæller Esbern Syhler-Hansen, der siden mistede mønten, efter at dansen blev mere seriøs, og bukserne kom i versioner uden lommer.

Se 'Vild med dans' hver fredag klokken 20 på TV 2 eller på TV 2 PLAY.