'Absolute Music' fylder 25 år - hvor godt kender du de ikoniske cd'er?

Igennem mere end to årtier udkom popmusikkens største hits på samlebånd, men har du fulgt godt nok med? Tag testen nederst i artiklen.

Har du taget dig en svingom indenfor de seneste årtier, så er der en god chance for, at det har været til et af numrene på en 'Absolute Music'-cd.

For mandag er det 25 år siden, at det første album med blandede hits blev sendt på gaden.

Serien af cd'er har i alle disse år været pladebranchens svar på blandet slik – og ifølge musikeksperter og -anmeldere mindst lige så fyldt med tomme kalorier rent musikalsk.

Stor magt i musikverdenen

I pladebutikker og supermarkeder rev danskerne hit-opsamlingerne ned fra hylderne, og ved årtusindeskiftet var hver tiende solgte cd en opsamlings-plade.

Og ifølge musikekspert Henrik Milling var den blandede skive ikke kun eftertragtet blandt køberne.

- 'Absolute Music' blev pludselig en magtfaktor i dansk popmusik. Udover at komme i radioen gjaldt det om at komme med på cd'en, hvis man ville noget som popmusiker, fortæller han.

For Henrik Milling kan den både beskrives som et tidsbillede og et branding-fænomen, der var mere eller mindre genialt skruet sammen.

Anmeldernes værste pine

I stedet for at købe en masse cd’er med enkelte sange eller kunstnernes komplette albummer, tilbød opsamlingerne en smart og langt billigere løsning.

Afstemning

For selvom hit-cd’erne med Henrik Millings ord var ensartede, musikalske slikposer og en musikanmelders værste pine, ramte opsamlinger plet hos forbrugerne.

- Jytte, der stod med to skrigende unger i Føtex i Skanderborg, var jo nok pænt ligeglad med, om en anmelder mente, at 'Absolute Music' ikke var god smag. Pludselig var weekendens musik reddet med alle hittene fra radioen på en enkelt cd, siger Henrik Milling.

Farverige reklamer satte billeder på opsamlings-cd'ernes ørehængere.
Farverige reklamer satte billeder på opsamlings-cd'ernes ørehængere. Foto: Sony Music / Eva Records

For mange blev samlingerne af forskellige ørehængere også en indgang til de enkelte artisters bagkataloger. Ligesom opsamlings-salget gav pladeselskaberne penge til at skubbe flere nye kunstnere ind på musikscenen.

Uventet succes

Fænomenet med opsamlings-cd'er har eksisteret på det amerikanske marked siden 1950'erne. I Danmark havde man også forsøgt sig med cd'er som 'For Fuld Musik' og 'Hit It', men uden samme succes.

Det fik 'Absolute Music' lavet om på. Eva Records, der stod bag, havde dog ikke taget højde for den store succes, da de designede coveret.

- Da vi fik idéen til poolkuglerne som det gennemgående koncept på coveret, tænkte jeg: ”Der er ganske vist kun 15 kugler, men så langt når vi jo aldrig”, fortæller den daværende direktør, Mogens Hansen.

Men siden måtte Eva Records sætte flere poolkugler sammen for at kunne fortsætte helt op til cd nummer 29, som med sin udgivelse i 2002 blev det sidste i rækken. 

Konceptet blev samme år overtaget af Sony Music, der fortsatte med at udgive det blandede hit-album - nu under navnet 'Now Music'.

Dødsstødet

Allerede i slutningen af 90'erne var en mørk skygge langsomt begyndt at krybe ind over opsamlings-cd'erne. De stigende muligheder for download og streaming bredte sig, indtil de helt fik overtaget i 2012, hvor den sidste 'Now Music' udkom.

Playlisten blev den nye opsamlingsplade.

I dag ligger 85 procent af omsætningen i det årlige musiksalg på cirka 500 millioner kroner i det digitale domæne.

Kigger man tilbage til årtusindeskiftet, dækkede de fysiske plader derimod 100 procent. Vel at mærke i en tid med et musik-salg, der med en omsætning på en milliard kroner aldrig har været større i Danmark. Hverken før eller siden, oplyser pladeselskabernes fællesorganisation IFPI.

Selv om IFPI sætter størst lid til den fortsatte digitale udvikling, vil organisationen dog ikke afvise, at de blandede cd'er kan gøre et comeback. Ligesom vinylen gjorde det.

Hvor stor en 'Absolute Music'-fan er du?