Kampen om armlænet i flyet - hvem har førsteret?

Kan man bede sidemanden om at rykke sig, hvis vedkommende har taget patent på armlænet i flyet?

De fleste kender til det.

Man har møffet sig tilrette i sædet og mangler man bare lige at placere armen afslappet på armlænet. Men hov. Der ligger allerede en arm.

For flyver du bare en gang imellem, så har du med garanti stiftet bekendtskab med denne lydløse kamp om armlænet.

Hvad kan man tillade sig?

Det er i forvejen ikke altid den mest komfortable oplevelse at rejse, så kan man tillade sig at sige noget, hvis sidemanden som det naturligste i verden gør krav på armlænet hele vejen?

'Den generte' har skrevet ind til 'Spørg Charlie', efter hun sad ved siden af en mand i et fly, der ifølge hende, fyldte alt for meget.

- Jeg sad godt nok og blev irriteret og debatterede med mig selv, om jeg skulle ødelægge den gode stemning, lyder det i hendes brev.

For selvom hun prøvede at hentyde til, at han fyldte for meget, så lod han ikke til at tage sig af det.

- Jeg placerede mit ben, så jeg sad nogenlunde godt. Men det betød, at jeg varmede lår og knæ med ham resten af turen. Det så ikke ud til, at han bemærkede det, skrev hun.

Afstemning

Og nu vil hun gerne have hjælp til at vurdere, om hun burde have sagt noget, eller om hun bare må erklære sig selv som taber af armlænet.

Hos paneldeltagerne, Anders W. Bertelsen, Ulla Terkelsen, Cecilie Frøkjær og Lars Hjortshøj, er man lige så konfliktsky som 'den generte', og de ville derfor heller ikke have sagt noget.

- Hvis det var en længere tur, ville jeg nok falde i søvn op ad ham og på den måde markere, at han tog min plads, siger Anders W. Bertelsen

Uskrevne regler

Skal man rette sig efter rejsesøgemaskinen Skyscanner, så er ’den generte’s sidemand i sin gode ret, hvis han eller hun har midterpladsen.

- Han kan ikke læne sig mod vinduet og se udsigten eller sidder tættest på service. I stedet er han tvunget til at sidde klemt inde mellem to andre mennesker. Det mindste, vi kan gøre, er at give de små stakler armlænet, skriver de i deres rejseetikette.

Hos flyselskabet SAS har man dog ikke den slags uskrevne regler omkring armlænet.

- Det er ikke et problem, vi kender til, så det har ikke været nødvendigt at lave nogle regler omkring det, siger SAS pressechef, Mariam Skovfoged.´

Tværtimod oplever selskabet, at folk er gode til at tage hensyn til hinanden. Hun mener dog sagtens, at 'den generte' kunne have spurgt, om han ville rykke sig lidt.

- Og hjælper det ikke, kan man altid tilkalde personalet, som så kan hjælpe med at finde en løsning, siger pressechefen.