Reklame var ikke god nok i stor serie - nu bliver den ført ud i livet

16x9
I serien Mad Men kunne Don Drapers idéer sælge næsten alt. Og sådan er det måske også i virkeligheden. Foto: Lionsgate Television

En af de idéer, der blev kasseret i serien om reklameverdenens magtfulde mænd, får nu nyt liv.

Da Don Draper i tv-serien Mad Men præsenterede sit forslag til en Heinz-reklame på sit imponerende kontor hos reklamebureauet 'Sterling Cooper Draper Pryce', var begejstringen hos Heinz svær at få øje på.

- Det føles som en halv reklame, lød kritikken fra Heinz, der i serien hurtigt kasserede den.

Reklamen viste ikke produktet. Den manglede simpelthen ketchup, lød det fra Heinz i serien. 

Don Draper skruede charmen på og prøvede at overbevise om de pirrende muligheder i det usagte, men lige meget hjalp det.

Reklamen blev kasseret - lige indtil nu.  

Ketchup eller ej - den dur

Nu lancerer Heinz nemlig en kampagne, der er meget lig den, Don Draper prøvede at sælge dem. Det skriver CNBC og det amerikanske netmedie Mashable.

- Kampagnen, som Don Draper skabte, har været mere end 50 år undervejs, men den er lige så tidsløs og aktuel i dag, som da den først blev præsenteret, skriver firmaet Kraft Heinz i forbindelse med lanceringen med henvisning til, at det har 50 år i fiktionens verden, før reklamen var moden.

Don Draper præsenterer sin ide for Heinz. Den bliver kasseret, men nu er den alligevel blevet en realitet.
Don Draper præsenterer sin ide for Heinz. Den bliver kasseret, men nu er den alligevel blevet en realitet. Foto: Lionsgate Television

Reklamen er så godt som identisk med Don Drapers oprindelige oplæg.

Den viser henholdsvis en burger, et bjerg pomfritter og et stykke steg på en gaffel med teksten 'Ræk mig Heinz'.

De nutidige Heinz-reklamer er meget identiske med dem, Don Draper præsenterede i Mad Men.
De nutidige Heinz-reklamer er meget identiske med dem, Don Draper præsenterede i Mad Men. Foto: Kraft Heinz

I dag har Heinz intet imod, at reklamen ikke nævner eller viser ketchup. 

- Heinz, et navn der er synonym med ketchup, og nu også sennep og barbecue sauce, har valgt kampagnen, fordi den er klog, moderne og ikke kræver nogen forklaring af, hvad det er, Heinz bidrager med til bordet, skriver Kraft Heinz selv. 

Reklamerne kommer både til at køre som billboard-reklamer og på print, og Heinz krediterer både Sterling Cooper Draper Pryce og 'det rigtige' nutidige reklamebureau DAVID for reklamen.