Trods kritik af 'Badehotellet': - Vi var ikke et sekund i tvivl om, at det skulle ligge dér

Sproget på 'Badehotellet' har ofte været genstand for anmeldernes mavesure opstød, men den pudsige talefacon har været meningen fra begyndelsen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at man talte anderledes i 1930'erne, hvilket man ikke slipper udenom, når man skaber en tidstypisk serie. 

Sproget på 'Badehotellet' og det lystspil-inspireret skuespil har fået hug af anmelderne, som har skrevet, at "den ligner en af 1970ernes sengekantsfilm, hvor alt det sjove er klippet fra" og "bundniveauet er i det hele taget nærmest uhyggeligt lavt".

Men sproget og skuespillet har været tiltænkt helt fra starten. Det skulle simpelthen være 'Badehotellets' udtryk. 

En af de første skuespillere, som blev spurgt, om han ville være med serien var Lars Ranthe, som kom til casting på sin rolle som grosserer Georg Madsen. 

- Jeg kan huske, at jeg forestillede mig, at han talte lidt høvisk (storladent red.) og lidt specielt. Det prøvede jeg til castingen, og så kom der en melding tilbage fra Stig og Hanna (manuskriptforfatterne på 'Badehotellet') om, at det var helt rigtigt, siger Lars Ranthe, da han sammen med manuskriptforfatter Hanna Lundblad svarer på seernes spørgsmål hos TV 2 mandag aften. 

Hans leg med sproget gjorde et stort indtryk på de to forfattere, som fra en tidlig start havde forestillet sig Lars Ranthe i en rolle. 

- Så var tonen ligesom sat, og det har været vildt skægt at få lov til at spille på en større klinge, siger han og fortsætter: 

De gange, hvor vi blev mere realistiske i spillestilen, faldt teksten sammen som en soufflé.

Hanna Lundblad, manuskriptforfatter

- Det har kendetegnet 'Badehotellet', og det har været vildt inspirerende for alle os skuespillere, at vi kan få lov at give den gas, siger Lars Ranthe. 

At skrive med den store pensel

Det løftede sprog og storladne skuespil gav nemlig skuespillerne en oplagt mulighed for at grave de helt store følelser, udtryk og reaktioner ind i deres optræden.

- Vi var ikke et sekund i tvivl om, at spillestilen skulle ligge der, hvor den gør. Ikke mindst herrerne, fordi det er dem, der er på ferie og kan blive brovtende, siger Hanna Lundblad. 

Som en kontrast til de smøgsugende knudemænd i fine habitter finder vi de unge piger i køkkenet, som helt modsat opfører sig langt mere afdæmpede og "jyske". 

Det er nemlig de fine gæster fra København, som virkelig skulle på sommerferie og trykke den af. 

- Vi skrev så serien op i det niveau og prøvede det af, så vi kunne finde den optimale spillestil. De gange, hvor vi blev mere realistiske i stilen, faldt teksten sammen som en soufflé, siger Hanna Lundblad og fortsætter: 

- Men når spillestilen og sproget kom helt op, så kunne man bare mærke, at nu lever det - nu spiller musikken, siger hun. 

'Badehotellet' er slut for i år, men vender tilbage med en femte sæson.