Hjulene er lavet af is: Se, om de kan klare vægten

Et luksusbilfirma ønsker at lave en reklamefilm, hvor deres firhjulstrækker kører på hjul af lavet af is. Men kan hjulene holde til den tunge bil?

Is og sne har aldrig været mere populært blandt verdens rige og berømte, hvilket gør det frosne vand til en blomstrende forretning for verdens isskulptører. Nu har en skulptør fået til opgave at lave bilhjul af det frosne vand.

Den London-baserede isskulptør Jack har længe oplevet, hvordan bestillingerne er blevet mere og mere udfordrende. Og nu skal han gøre det umulige. Han skal få en bil til at køre på hjul lavet af is

- Der er det med is – især for Lexus og de andre, vi arbejder med. Der er noget ved selve isen, der drager dem. Det ser fortryllende ud, siger Jack.

Ordren er til en reklamekampagne på nettet, hvor en dybfrossen luksusbil kører på hjul lavet af is.

- Der er noget spændende ved is. Det er nok det sidste, man vil lave et hjul af, udtaler direktør for DMS Media, Dan Strong, som står bag reklamefilmen.

Og det er netop det uventede i at lave et hjul af is, som har overbevidst Dan Strong om, at det er det rigtige materiale at bruge i reklamen.

- Vi går efter det overraskende element, der får folk til at kigge en ekstra gang, uddyber han.

16x9
Firhjulstrækkeren har her fået monteret alle fire hjul af is. Se i dokumentaren "Is og Sne for Millioner" om de kan holde til bilens vægt under optagelserne af reklamefilmen. Foto: DMS Medier / TV 2

Hjulene skal monteres på en 1,4 ton tung firhjulstrækker, og Jack ved, at hjulene helt sikkert ikke kan bære bilens vægt alene. Derfor skal hjulene styrkes af en indre ring af akryl. Men om det er nok til at holde bilen kørende, det ved hverken Jack eller Dan.

Og hvis hjulet går i stykker er det en dyr omgang at skifte det. Hver hjul koster nemlig omkring 90.000 kr, når reservedele og arbejdsløn regnes med.

16x9
Hjulet er lavet af krystalklart is, som meget nemt kan knække, når der lægges vægt på. Foto: DMS Media / TV 2

Både Jack og Dan er derfor meget spændte på, om hjulene holder.

- Det her er sandhedens øjeblik. Det er højdepunktet. Ingeniørarbejdet med at bygge hjulet skal stå sin prøve. Jeg ved ikke, hvordan det vil gå, siger Strong.

Og for at gøre det hele endnu tungere skal den 1,4 ton tunge firhjulstrækker også være dækket af is. Den sprøjtes derfor til med vand og opbevares i en fryser i fire dage. Den tages først ud lige inden optagelserne starter.

Se om Dan og Jack løser de mange udfordringer i dokumentaren Is og Sne for Millioner

Se den færdige reklamefilm her: