Dansk YouTube-stjerne stryger til tops med app om sig selv

16x9
Rasmus Brohave har udgivet sin egen app, så fans lettere kan følge med i hans hverdag. Foto: August Bonnesen / August Bonnesen

Fans af Rasmus Brohave kan følge den 17-årige svendborgensers hverdag og tanker med en ny app. Det har tusindvis af teenagere allerede gjort.

Danske Rasmus Brohave har hevet nogle af sine 124.000 YouTube-følgere med over på en ny app, der toppede iTunes danske app-hitliste, da den blev lanceret tidligere på måneden. 

- De første to timer fik den 9000 downloads og røg øverst på listen. Det er rimelig vildt, siger 17-årige Rasmus Brohave til TV 2. 

Den er siden dalet på hitlisten, men over 38.000 brugere har i løbet af den første uge downloadet appen, der bærer titlen 'Rasmus Brohave'.

Eksklusivt materiale

Det nordiske YouTube-netværk Splay har udviklet appen, hvor man kan følge den unge fyr fra Svendborgs hverdag gennem video og billeder. Brugere kan også lave deres egne opslag, som ikke nødvendigvis handler om Rasmus. 

Det er primært teenagemålgruppen i alderen 13 til 17 år - og en blanding af piger og drenge, der følger Rasmus Brohave. 

- Det, der har lokket folk over, er, at de kan følge mig mere tæt, men jeg uploader også eksklusive videoer, der ikke ligger andre steder, fortæller han.

YouTube-stjernen har blandt andet lavet en ny serie, der hedder "Hvad kan jeg blive", hvor han besøger forskellige arbejdspladser. Formålet er at give andre unge et indblik i, hvordan det er at arbejde i den udvalgte branche, og gennem appen kan man se en forpremiere på serien.

For Rasmus Brohave er appen en mulighed for at få sin egen platform og mere medbestemmelse.

I fremtiden er der også en økonomisk gevinst ved eksempelvis at tillade annoncer eller lave indlæg, der er sponsoreret, fortæller han. 

Skal overholde sin kontrakt med brugerne

Nathalie Larsen er digital- og social media specialist hos Geelmuyden Kiese, og hun vurderer, at der findes omkring 15 til 20 professionelle danske YouTubere, der kan leve af deres videoblogging. En af dem, der hører under kategorien, er Rasmus Brohave. 

- Så vidt jeg er orienteret, er han den første danske YouTube-stjerne, der har fået udviklet sin egen app. Ellers ser man typisk mere kommercielle samarbejder om produktanmeldelser, eller at YouTuberne får udviklet en særlig produktlinje, makeup eller starter en webshop, fortæller hun til TV 2.

- Det, at han får udviklet en app, er en understregning af, at vi i høj grad har vores egne kanaler nu til dags, hvor vi kan skabe et forum og fællesskab omkring vores kompetencer, siger hun.

Spørgsmålet er, om fans kan blive ved med at være motiverede til at bruge appen. 

- Undersøgelser viser, at vi kun bruger 10 procent af de apps, vi downloader til telefonen, mere end en gang - så det er et godt spørgsmål. På den anden side har vi her at gøre med en målgruppe, der er langt mere dedikerede og mere naturligt bruger den form for apps, siger Nathalie Larsen. 

Hun beskriver samtidig appen som et enormt magtfuldt værktøj, hvor man lynhurtigt kan skabe kontakt til sin primære målgruppe og de mest dedikerede fans ved at sende notifikationer, der fungerer som en slags personlig sms til de mange følgere. 

- Det vigtigste er, at han kan overholde den kontrakt, han skriver med brugeren. Så når han siger, at der er tips og indhold i appen, som man ikke får andre steder, så skal han også holde det, han lover, siger hun. 

Begyndte som 14-årig

Rasmus Brohave begyndte at lave danske videoer til YouTube, da han var 14 år. 

- Jeg har altid elsket at underholde, men har aldrig turde at stå på en scene. Så fandt jeg ud af, at man kunne lave YouTube-videoer på dansk, fortæller han til TV 2. 

I sommerferien 2012 lavede han derfor sin første video fra sit værelse. 

- Den første dag fik jeg 100 følgere og det motiverede mig til at fortsætte, fortæller han.  

Den 17-årige mener, at opskriften på hans egen succes er, at han er nem at relatere til. I øjeblikket følger 46.000 Rasmus Brohave på Facebook, 124.000 følger med i hans videoer på YouTube og 172.000 ser hans billeder på Instagram.

#fuckiceberg

A photo posted by Rasmus Brohave (@rasmusbrohave) on

- Jeg er et par år ældre eller måske på samme alder som dem, og de kan spejle sig i mig. Jeg er en helt almindelig person, der sidder på mit værelse og deler ud af min erfaring. Sidste år var jeg på efterskole og det tiltrækker måske folk, der gerne vil på efterskole, fortæller Rasmus Brohave, der bliver genkendt stort set hver gang, han bevæger sig udenfor hjemmet i Svendborg.  

Karriere på YouTube

Videoerne og kontakten med de mange fans holder Rasmus Brohave beskæftiget på fuld tid. Han startede på HHX sidste sommer, men droppede ud efter 1,5 måned for at satse på karrieren gennem de sociale medier.

- Jeg ved godt, at det lyder risikabelt at droppe ud for at lave videoer på Youtube, men jeg tror på, at der er en fremtid indenfor det her og at alle os 'YouTubere' kan udvikle det til noget kæmpestort.

Rasmus Brohave vil i fremtiden fokusere på at forbedre appen og samtidig producere mere professionelt indhold i et tv-lignende format. 

- Men jeg skal selvfølgelig holde fast i det gamle og huske på, hvorfor folk begyndte at følge mig i starten, fortæller han.

Han vil også gerne tage en uddannelse på et tidspunkt, fortæller han, men lige nu skal der "smedes, mens jernet er vamt". 

- Det er et sats, men jeg vil hellere sidde om to år og tænke 'megafedt, at jeg gjorde det her og fik nogle gode oplevelser' end at tænke 'hvorfor tog jeg ikke chancen'. Og man skal tage nogle chancer i livet.